Страховий омбудсмен Німеччини

Діяльність Страхового омбудсмена у Німеччині розпочалась у 2001 році за ініціативою страхової галузі, який функціонує  у складі асоціації страховиків як арбітражна рада. На сьогодні асоціація налічує майже 300 членів.

Арбітражна рада складається з обраного Омбудсмена та співробітників, які підтримують її діяльність. Омбудсмен є відповідальним органом та представником арбітражної ради.

Призначає на посаду Страхового омбудсмена консультативна рада, що складається із представників:

  • компаній – членів асоціації (7 чол.);
  • організацій споживачів, Конфедерації застрахованих осіб (7 чол.);
  • страхового регулятора (2 чол.);
  • асоціацій страхових посередників (2 чол.);
  • науки (3 чол.);
  • парламентських груп (до 8 чол.).

За інформацією, розміщеною на сайті Страхового омбудсмена, страхові компанії можуть вільно приєднуватися до арбітражної ради; майже увесь німецький ринок страхування фізичних осіб представлений в асоціації.  Вступаючи до асоціації, учасник зобов’язується брати участь в процедурі позасудового вирішення спору та визнає обов’язковими правила процедури розгляду скарг.

Метою діяльності арбітражної ради є сприяння позасудовому вирішенню спорів із споживачами, зокрема із договору страхування або у зв'язку з посередництвом договорів страхування. Процедури розгляду є різними та базуються на правилах роботи страхового омбудсмена і на процедурах розгляду скарг у зв'язку з посередництвом договорів страхування

Розгляд скарг як щодо страхових компаній, так і страхових посередників поширюється на всі види страхування, крім приватного медичного та медичного страхування.

Однак, скарги на страховика розглядаються Страховим омбудсменом, якщо такий страховик є членом асоціації,  а у випадку надходження скарги на посередника, тоді необхідно отримати згоду від нього на участь у процедурі позасудового вирішення спору. 

Рішення Омбудсмена, прийняте за скаргою на страхову компанію, має для страховика обов’язковий характер, якщо сума за скаргою не перевищує 10 000 євро. Якщо ж ця сума є більшою, тоді страхові компанії не зобов’язані його виконувати. Хоча, за інформацією, розміщеною на сайті Асоціації страхового омбудсмена, страховики, зазвичай, дотримуються думки Омбудсмена.

Якщо ж Омбудсмен встановить, що страхова компанія правильно розібралася зі справою чи забезпечила належну компенсацію, тоді про це вказується у рішенні.

Розгляд справи для споживачів є безкоштовним, за винятком власних витрат, наприклад, поштових витрат або на представника.

Омбудсмен повинен розглядати скаргу неупереджено і судити лише на підставі фактів і закону. Вирішення спору відбувається швидко. Як правило, процедура розгляду становить менше 3 місяців з дня отримання скарги.

Завдання Омбудсмена - врегулювання суперечок. Тому нерідко, коли спір вирішується шляхом взаємного врегулювання (примирення), для якого необхідна згода обох сторін. Примирення використовується для припинення суперечки, таким чином, заощаджуючи час та гроші, а також уникаючи ризику судової поразки.

Для споживачів рішення Омбудсмена має рекомендаційний характер і вони можуть в будь-який час звернутися до суду за вирішенням суперечки зі страховиком.

Як зазначено на сайті Cтрахового омбудсмена: навіть, якщо омбудсмен не може допомогти вашій скарзі, оскільки ваша заява не може бути задоволена юридично, процедура може бути корисною для вас. Ви отримаєте правовий контекст вашого запиту в загально зрозумілому вигляді, і таким чином отримаєте огляд правової ситуації. Це дозволяє вам розглянути, чи зможете ви задовольнити свою вимогу в суді. Ви можете використовувати всі правові засоби захисту без змін.

В інформації для споживача на сайті наголошено, що Омбудсмен нейтральний та неупереджений як посередник. Тому він не може представляти вас як адвоката, який повинен враховувати лише інтереси свого клієнта. Однак він подбає про ваші законні права та забезпечить справедливий суд.

Страховий омбудсмен є членом мережі Європейського Союзу щодо розгляду скарг на фінансові установи, а це означає, що арбітражна рада відповідає принципам, встановленим ЄС - ефективності, прозорості процесу розгляду скарг, незалежності організації та законності рішень.

Інформацію про діяльність Cтрахового омбудсмена, про принципи та процедуру розгляду скарг, вимоги до скарг та інші питання висвітлено на сайті  https://www.versicherungsombudsmann.de/entscheidungssuche/.

Так як і для Страхового Омбудсмена Німеччини, так і для українського  Офісу страхового примирителя створеного завдяки грантовій підтримці Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору» для позасудового врегулювання спорів споживачів у сфері страхування,  важливо бути корисними споживачу, роз’яснюючи ситуацію, яка склалася, та надаючи поради з правовими аргументами, залишаючись при цьому неупередженим та нейтральним у вирішенні спору.