Пан Василь з Івано-Франківська

«Під час катання на лижах у Карпатах я відчував себе королем гір, – розповідає мешканець Івано-Франківська Василь. – Але раптом я втратив контроль над лижами, сильно впав та вдарився головою».

Машина швидкої допомоги доправила Василя до місцевої лікарні, де йому зробили МРТ вартістю майже 1500 грн. МРТ показала невеликий струс мозку, тому Василю прийшлося витратити ще 3700 грн. на ліки, коли він вже був удома. На щастя, він мав медичну страховку, але його страхова компанія вирішила, що відшкодує лише вартість МРТ, а не ліків. Друзі порадили Василю подати позов до місцевого Івано-Франківського суду. «Це безкоштовно. Тобі не потрібно платити судовий збір, оскільки українські суди зобов’язані розглядати позови про захист прав споживачів без жодних платежів», – сказав один із його друзів. Але Василь знав, що йому буде потрібний юрист для підготовки судового позову та що судовий процес може довго тягнутися без жодної гарантії, що він коли-небудь зможе повернути свої 3700 грн.

На щастя для Василя, він дізнався про нову експериментальну ініціативу вирішення спорів, які виникли за страховими вимогами. «Інший друг розповів мені про появу в Україні Офісу страхового примирителя, який допомагає споживачам вирішувати спори зі страховими компаніями. Я звернувся туди, але особливої надії не мав, – каже Василь. – Але, на моє здивування, мене уважно вислухали, поставили додаткові запитання та попросили надати копії документів на підтвердження моїх слів. Потім сказали, що проаналізують документи і, якщо на їхню думку моя скарга є законною, звернуться до страхової компанії та повідомлять мене про результат».

Офіс страхового примирителя, до якого звернувся Василь, – це новий безоплатний сервіс позасудового вирішення спорів, створений громадською організацією «Інститут Громадянських Свобод» у січні 2020 року в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Споживачі можуть подавати скарги до цього Офісу та отримувати консультації й допомогу щодо швидкого, професійного та неупередженого вирішення спору зі страховиками.

Альтернативне вирішення спорів – це популярна процедура врегулювання скарг споживачів у багатьох частинах світу. Вона успішно використовується у Польщі, Великій Британії, Чехії, Австрії, Франції, Норвегії, Фінляндії та інших країнах. У багатьох країнах медіація або арбітраж закріплені на рівні національного законодавства.

За доволі короткий час після звернення Василю зателефонували з Офісу страхового примирителя. Йому повідомили, що провели перемовини зі страховою компанією, яка вирішила повернутися до його випадку та знайшла підстави для перегляду свого рішення. «Я все ще не міг повірити. Я вирішив, що повинен почекати, поки гроші не будуть зараховані на мій рахунок, перш ніж почати святкувати. А вже через декілька днів, побачивши на рахунку кошти, був приємно вражений» – сказав Василь.

«Ми були дуже раді допомогти Василю, який одним із перших звернувся до нас по допомогу», – сказала Світлана Жукова, керівник Офісу страхового примирителя. Науковці, що займаються проблематикою страхових правовідносин переконують, що статистичні дані доводять необхідність альтернативних механізмів вирішення спорів для розвантаження судової системи; єдиний державний реєстр судових рішень України за контекстним пошуком «страхування» містить більше 9 млн. судових актів.

У США, Канаді та Нідерландах близько 85% всіх спорів врегульовується саме засобами альтернативного вирішення. Тепер і Україна отримала власний механізм позасудового врегулювання страхових суперечок, що дозволить поліпшити ринок страхових послуг та краще захищати права споживачів. До даного проекту Офісу страхового примирителя, який підтримується USAID, добровільно приєдналися вже 10 провідних страхових компаній, і ця кількість постійно зростає.